In een gezonde onderneming stroomt het geld. Velen leggen nog te veel de focus op het binnenhalen van opdrachten, terwijl debiteuren laten betalen minstens even belangrijk is. Wanneer we ook klantvriendelijkheid hoog in het vaandel dragen, blijkt dat echter niet altijd even eenvoudig te zijn. Volgende eenvoudige facturatie tips zorgen ervoor dat je debiteuren sneller betalen.
# 1. Factureer ook zelf tijdig
Tijdig facturen innen, dat is ook zelf tijdig factureren. De eerste in onze reeks facturatie tips is al meteen een heel belangrijke. Vaak valt het probleem immers te herleiden tot een klassieke psychologische case: laattijdig factureren geeft het idee dat je het niet zo nauw neemt en al helemaal niet op het geld zit te wachten. Op het einde van de rit zal de klant ook jouw facturen veel minder snel betalen. Tijdig factureren zorgt ervoor dat jouw debiteuren betalen.
# 2. Help jouw debiteur een handje
De opbouw van de factuur kan ervoor zorgen dat klanten sneller betalen. Onderzoek zou immers aantonen dat debiteuren tot 20% sneller betalen indien de factuur overzichtelijk is of een reeds ingevuld overschrijvingsformulier bevat. Misschien toch maar eens je facturen onder de loep nemen?
# 3. Geef eens een korting voor snelle betalers
In onze volgende tip hebben we het over het belang van goede factuurvoorwaarden, maar we mogen ons ook niet doorstaren op sancties en herinneringen. Snelle betalers verdienen dan ook gewoon een beloning. Zo kan je bijvoorbeeld klanten een korting toekennen indien ze binnen 10 dagen hun facturen betalen, zelfs wanneer ze daar eigenlijk 30 dagen tijd voor krijgen. Toegegeven: in de praktijk kan dat wel wat rompslomp met zich meebrengen. Zet je de korting bijvoorbeeld al meteen op de factuur of niet? Op vlak van de btw is het een wereld van verschil.
# 4. Voorzie goede factuurvoorwaarden
We haalden het al aan: ook goede factuurvoorwaarden kunnen een belangrijke rol spelen. Voorzie in duidelijke sancties wanneer de klant niet tijdig tot betalen overgaat. Geef duidelijk aan wat de consequenties zijn en blijf ook trouw aan dat afhandelingsproces. Natuurlijk kan een vriendelijk telefoontje nog steeds wonderen verrichten, maar laat je ook niet misleiden. En weet: factuurvoorwaarden hebben voornamelijk een preventief effect, waardoor ze zelden in de praktijk moeten worden omgezet. Goede afspraken maken goede vrienden. Bovendien zorgen ze ervoor dat debiteuren betalen.
# 5. Trek lessen uit het verleden
Een laattijdige betaler hoeft geen verloren klant te zijn. Toch trek je maar beter lessen uit het verleden. Vraag aan slechte betalers een voorschot, voorzie een kortere betalingstermijn en wees waakzaam. Niet voor niets worden factuurvoorwaarden steeds vaker aangepast aan het betalingsverleden van een klant.