Webinar, webcast of web conference inzetten

W

Webevenementen klinken hetzelfde, maar ze zijn niet allemaal hetzelfde! Net als bij persoonlijke sessies zijn er verschillende soorten online evenementen. Laten we de verschillen uitzoeken.

Begin met de vraag: Hoeveel mensen nemen deel aan uw online seminar? Wat voor soort interactie heeft u van deelnemers nodig? Wie organiseert, promoot, plant en is het contactpunt? En hoe wil je het evenement promoten?

Als u deze vragen overweegt, kunt u beslissen welk evenement het beste is voor uw online activiteit. Ben je van plan je evenement voor een groot aantal mensen uit te zenden? Zo ja, dan is een webcast of webinar waarschijnlijk de beste keuze.

Webcast inzetten

Een webcast is een eenrichtingsoverdracht – live of opgenomen – die geen deelname of interactie toestaat. Het is absoluut de juiste keuze als je publiek erg groot is – zoals de hele wereld (nou ja, zelfs iets meer dan honderd mensen).

Webinar inzetten

Voor middelgrote groepen – zeg 50 tot 100 deelnemers – is een webinar een goede optie. In een webinar gebruikt de presentator webgebaseerde tools om informatie te delen en kunnen deelnemers communiceren met tekstchat, reageren op enquêtes of enquêtes, emoticons toevoegen en één voor één spreken met een microfoon. Tip: bespaar geen geld op professionele sprekers en deskundige sprekersbureau’s kunnen u helpen bij de juiste spreker boeken.

In zowel webcasts als webinars kunnen presentatoren schermmarkeringstools gebruiken die deelnemers helpen om geïnteresseerd en gefocust te blijven en multitasking tot een minimum te beperken! Het hebben van een co-presentator of een moderator is een geweldige manier om deelnemers te ondersteunen en de presentator te bevrijden om een ​​goed presentatietempo te handhaven.

Web conference inzetten

Voor kleine groepen (meestal 30 of minder) is een webconferentie waarschijnlijk een betere keuze. Deze interactieve virtuele vergaderingen bieden veel tools voor online samenwerking. Deelnemers kunnen op verschillende manieren communiceren – zoals spreken, emoticons weergeven, tekstchatten of toevoegen aan een whiteboard. Presentatoren en deelnemers kunnen applicaties delen – en kunnen zelfs in ‘breakout’-ruimtes werken voor interacties met kleine groepen.

Welke interactie ga je aan met je publiek

Naast de deelnemersaantallen, denk na over welke interacties nodig zijn voor de inhoud die zal worden gepresenteerd. Als activiteit en samenwerking van deelnemers een belangrijk kenmerk is, of als u kleine groepen tijdens de sessie wilt faciliteren, dan is een webconferentie ideaal.

Voor evenementen waarvoor geen samenwerking of groepswerk nodig is, maar wat input van deelnemers is gewenst (misschien enquêtes of enquêtes, of een gemodereerde Q en A via tekstchat), is een webinar een goede keuze.

Organisatie en promotie

Organisatie- en promotieplannen hebben ook invloed op uw beslissing. Deelnemers moeten worden uitgenodigd voor, geregistreerd in, herinnerd aan en voorbereid zijn op het evenement. Ze kunnen vragen hebben over technologie.

Presentatoren kunnen vragen stellen over enquêteresultaten en presentielijsten, of willen logs van tekstchat bekijken of het opgenomen evenement beschikbaar stellen. Voor evenementen met een groot aantal deelnemers kan dit behoorlijk onhandig worden, maar webinarplanning omvat meestal geautomatiseerde en aanpasbare e-mails, registratiepagina’s en rapporten na het evenement die u helpen bij het organiseren en promoten van uw evenement.

Sommige organisaties promoten webinars op hun websites, inclusief links naar de registratiepagina voor het webinar, en plaatsen een link naar de opname van de webinar (als ze ervoor kiezen om behouden) na het evenement.

Als u het logo van uw organisatie, een presentator bio en foto wilt gebruiken, en misschien het doel wilt versterken de relatie van het publiek met u door ze na uw evenement naar uw website te leiden, kan dit vaak worden ingebouwd in het webinar-plan.

Ongeacht het type online evenement dat u kiest, zorg ervoor dat u inhoud creëert die stimulerend is en deze enthousiast presenteert!

Gebruik vaak de beschikbare ingebouwde hulpmiddelen en houd uw publiek betrokken en opgewonden. Als u niet bekend bent met online presentatie, en vooral als uw doelgroep vrij groot is, kunt u overwegen een moderator (of co-presentator) te gebruiken om de Q&A te beheren; via sms, zodat u zich kunt concentreren op uw levering.

Conlusie

Bij het overwegen van het verschil tussen online evenementen, komt de keuze neer op de grootte van uw publiek, de beschikbare online tools en het gewenste niveau van interactiviteit en promotie. Webconferenties bieden de meeste online tools, zijn zeer interactief van aard en hebben meestal betrekking op kleinere groepen individuen. Webinars zijn minder interactief met minder online tools, zijn groter van aard, maar bieden exclusieve promotie- en organisatievoordelen die doorgaans niet beschikbaar zijn bij webconferenties. Webcasts bieden enkele van dezelfde voordelen als webinars, maar zijn dat in de eerste plaats eenrichtingscommunicatie naar een groot publiek dat niet reageert tijdens het evenement.