Je website vindbaar maken in Google? Zo doe je dat!

J

Je hebt een hele mooie website laten bouwen en hoopt nu natuurlijk dat de klanten binnenstromen. Helaas zie je tot dusver weinig resultaat. Ligt dat aan jouw producten of diensten, of weten je klanten je gewoon niet te vinden? Als je in de statistieken ziet dat er weinig bezoekers op je website komen, dan is het tijd om iets aan je vindbaarheid in Google, oftewel aan je SEO te doen. Met deze tips helpen we je op weg!

Google Analytics om de statistieken te checken

Iedere website-optimalisatie begint met het checken van de cijfertjes. Je weet namelijk niet hoe het komt dat weinigen je product of dienst afnemen. Door Google Analytics aan je website te koppelen, kun je bijvoorbeeld de volgende informatie achterhalen:

  •       Hoe bezoekers op jouw website terecht komen
  •       Hoelang ze blijven op bepaalde pagina’s
  •       Naar welke pagina’s ze doorklikken of dat ze de pagina verlaten
  •       Op welke dagen je de meeste bezoekers hebt

Daarnaast is er nog veel meer informatie te achterhalen met deze gratis tool. Snuffel zelf eens rond tussen de mogelijkheden of vraag advies aan een gespecialiseerd online marketing bureau.

Search Engine Optimization voor een betere Google positie

Wil je beter ranken in de search engine results? Dan is het belangrijk om naar de drie onderdelen van SEO te kijken, namelijk content, techniek en autoriteit.

Content

Door op je website relevante informatie toe te voegen, zal Google jou steeds meer als een professional in je vakgebied gaan zien. De zoekmachine ‘crawlt’ jouw website eens in de zoveel tijd om te kijken of je nieuwe informatie toegevoegd hebt. Hoe meer relevante informatie, hoe groter de kans is dat je gaat ranken.

Daarnaast is het belangrijk om in je content keywords op te nemen die verband houden met je onderwerp en waarop veel gezocht wordt. Daarvoor kun je een tool gebruiken als Google Keyword Planner, die het zoekvolume van keywords aangeeft.

Techniek

Technisch gezien zijn er ook een aantal zaken om op te letten. Google onderzoekt bepaalde factoren van de techniek van jouw website en hoe beter de beoordeling is, hoe positiever de invloed op de ranking in de zoekmachine. Hierbij kun je denken aan de snelheid van je website, het toevoegen van een SSL-certificaat en het structureren van je data, bijvoorbeeld met een Sitemap.

Autoriteit

Google kijkt bovendien ook naar de autoriteit van je website. Dit wil zeggen dat als andere websites met hoge autoriteit vaak naar jou doorlinken, dat de zoekmachine denkt dat jij ook een relevante website bent. Anderen prijzen jou als het ware aan. Je kunt proberen om anderen over je te laten schrijven. Tevens wordt linkbuilding vaak ingezet. Dit is het inkopen van links op andere websites.