Wanneer je een eigen onderneming hebt of gewoon werkzaam bent binnen een bedrijf, wil je natuurlijk dat je zo goed mogelijk presteert. Het is nu eenmaal gaaf om de beste te zijn in wat je doet. En niet alleen persoonlijk, maar met het hele bedrijf. Maar hoe haal je nu precies het onderste uit de kan? In dit artikel geven we je een aantal goede tips die je kunt toepassen om 2019 zo effectief mogelijk in te gaan.
Gaan er zaken veranderen?
Wanneer er zaken binnen de onderneming gaan veranderen, is dat een belangrijk iets om bij stil te staan. Veel bedrijven maken de fout door enthousiast verbeteringen (lees: veranderingen) door te voeren, zonder hier al te goed over na te denken. Veranderingen hebben al snel impact om aspecten in het bedrijf die je nog niet hard voorzien, en hoe reageren de werknemers hier op? Wals hier uit enthousiasme niet overheen! Een goede partij die je hiervoor in kunt schakelen is BV Plan B. Zij staan je bij bij succesvol verandermanagement en leiderschap.
Teamspirit
Hierboven hebben we het aspect werknemers al kort benoemd. Tevreden werknemers en een gezonde teamspirit zijn beide belangrijker dan je denkt. Ontevreden werknemers resulteren in een negatieve sfeer binnen het bedrijf en dat zal de bedrijfsvoering absoluut niet ten goede komen. Probeer hier dan ook regelmatig in te investeren. Teamuitjes, borrels, maar ook effectieve vergaderingen dragen hier aan bij.
Specifieke kennis
Houd ook rekening met specifieke kennis die bij sommige werknemers en takken binnen het bedrijf nodig zijn. Zijn er vernieuwingen in de markt waar werknemers van op de hoogte moeten zijn? Is de kennis wellicht wat gedateerd of zijn er cursussen die regelmatig herhaald moeten worden? Denk aan Sociale Hygiëne, BHV of VCA. Cursussen voor een VCA certificaat kun je onder andere volgen bij Kap Opleidingen.
Communicatie
Een van de belangrijkste zaken binnen een onderneming is nog altijd goede communicatie. Wat 2019 zakelijk ook brengt, communiceer met elkaar. Communiceer met werknemers om hen mee te motiveren, communiceer om hen tevreden te houden, maar ook om effectief en efficiënt met elkaar te werken. En ook door die communicatie, zullen bovenstaande aspecten wellicht naar voren komen als needed of juist niet.